Vedúci klubu: Mgr. Vladimír Račko
Členovia klubu: Mgr. Renáta Jenčíková Mgr. Tomáš Harbuľák PaedDr. Zuzana Tóthová Mgr. Andrea Šaršanová PhDr. Miroslav Sopoliga
Členovia klubu výchovných predmetov vyučujú tieto predmety:
PREDMET | ROČNÍK | PEDAGÓG |
DEJEPIS | 1.A, 1.G, 1.B, 1.CD | Mgr. Tomáš Harbuľák |
2.A,AG, 2.B, 2.C | Mgr. Tomáš Harbuľák | |
ETICKÁ VÝCHOVA | 2.AG,C | PhDr. Miroslav Sopoliga |
1.A,CD, 2.AB | Mgr. Andrea Šaršanová | |
1.GB | Mgr. Renáta Jenčíková | |
NÁBOŽENSKÁ VÝCHOVA | 1.A,CD, 1.GB | Mgr. Tomáš Harbuľák |
2.AB, 2.AG,C | Mgr. Tomáš Harbuľák | |
OBČIANSKA NÁUKA | 1.B, 1.C,D, 2.B, 2.C, 3.A,AG, 3.B, 3.C | PaedDr. Zuzana Tóthová |
1.A, 1.AG, 2.A,AG | Mgr. Vladimír Račko | |
ÚVOD DO SVETA PRÁCE | 4.A,AG, 4.B, 4.C | Mgr. Renáta Jenčíková |
HLAVNÉ ÚLOHY PK VŠEOBECNOVZDELÁVACÍCH PREDMETOV
- cieľavedome využívať kompetencie metodického orgánu pri skvalitňovaní výchovno-vzdelávacieho procesu
- činnosť metodického orgánu zamerať na skvalitňovanie činnosti učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese, na monitorovanie úrovne vzdelávacích výsledkov žiakov a vykonávať dôslednú analýzu zistení
- venovať pozornosť dôslednému vypracovaniu učebných osnov všetkých všeobecnovzdelávacích predmetov v rozsahu ustanovenom vzdelávacím štandardom príslušného štátneho vzdelávacieho programu a učebným plánom školy
- pokračovať vo využívaní didaktickej techniky a učebných pomôcok vytvorených v rámci projektu Vzdelaný stavbár a geodet na trhu práce vo výchovno-vzdelávacom procese
- využívať nové dostupné učebnice, učebné pomôcky a moderné digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacom procese
- venovať pozornosť rozvíjaniu komunikatívnych kompetencií a čitateľskej gramotnosti vo všetkých predmetoch. Viesť žiakov ku kultúrnemu správaniu, kultúre reči a estetike prejavu, aby boli pripravení riešiť rozmanité komunikačné, spoločenské a pracovné situácie
- pripraviť žiakov na maturitnú skúšku z predmetov slovenský jazyk a literatúra, anglický jazyk, matematika, na celoživotné vzdelávanie, žiaka adaptabilného na zmeny v spoločnosti a potreby praxe
- zriadiť konzultačné hodiny pre žiakov a zaradiť ich do osobných rozvrhov
- budovať a podporovať medzipredmetové vzťahy, zabezpečiť pre každú triedu outdoorovú aktivitu v prírode zabezpečujúcu medzipredmetové vzťahy
- formovať u študentov tvorivý životný štýl, vnútornú motiváciu, citovú bohatosť, intelektuálne schopnosti, hodnotové orientácie, kritické myslenie
- vhodným spôsobom sprístupňovať kultúrne a umelecké hodnoty, pestovať u žiakov vzťah ku kultúrnym tradíciám, dostupnými cestami rozvíjať u žiakov hrdosť na vlastnú školu, svoje mesto a štát, formou súťaží a projektov vzbudiť u žiakov hlbší záujem o históriu vlastného mesta, dediny a krajiny, aby uznávali tradície a hodnoty svojho národa, chápali jeho minulosť i súčasnosť v európskom a svetovom kontexte.
- organizovať spoločné návštevy kultúrnych a výchovných podujatí žiakmi a učiteľmi školy, zabezpečovať prípravu školských kultúrnych akcií a slávnostnú rozlúčku so žiakmi 4. ročníka
- zapojiť čo možno najväčší počet žiakov do mimoškolského vzdelávania prostredníctvom vzdelávacích poukazov
- zvýšenú pozornosť venovať nadaným žiakom, cieľavedome ich zapájať do SOČ, olympiád, súťaží, aktivít a pripraviť ich na dôstojnú reprezentáciu školy
- prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, viesť žiakov v duchu humanizmu a so vzdelávaním v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rasovej rovnosti, predchádzania všetkých foriem diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, extrémizmu, intolerancie a rasizmu a v oblasti problematiky migrácie, zrealizovať vzdelávacie aktivity zamerané na prevenciu, identifikáciu a intervenciu šikanovania, kyberšikanovania a nenávistných prejavov, pri výchove a vzdelávaní využívať manuál k tolerancii a ľudským právam Kompas
- výchovu k ľudským právam v triede a škole usmerňovať tak, aby sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv, aby podporila hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov v demokratickej spoločnosti, zapájať žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním besied, súťaží, stretnutí, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv
- rozvíjať environmentálnu výchovu a vzdelávanie ako súčasť rozvoja osobnosti detí a žiakov zameranú najmä na vedenie k uvedomelej spotrebe zdrojov, povedomia v oblasti separácie odpadov, na vytváranie správnych postojov a správania žiakov k životnému prostrediu, na prevenciu pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia
- pomáhať žiakom uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, aktívne sa zaujímať o politické a spoločenské dianie u nás a vo svete, zvyšovať povedomie žiakov o globálnych témach, rozvíjať ich kritické uvedomovanie si sociálnych, environmentálnych, ekonomických a politických procesov vo svete
- rozvíjať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť žiakov s dôrazom na uvedomenie si globálnej previazanosti udalostí, vývoja i problémov na miestnej, regionálnej, národnej a medzinárodnej úrovni, využiť informácie, podporné materiály a inšpiráciu pri začleňovaní globálneho vzdelávania do obsahu rôznych vyučovacích predmetov zverejnených na www.globalnevzdelavanie.sk
- rozvíjať osvetovú, vzdelávaciu a výchovnú činnosť žiakov s dôrazom na zdravú výživu a prevenciu zdravia, zdravé potraviny, potravinovú bezpečnosť, plniť úlohy v oblasti ochrany detí a mládeže pred negatívnymi javmi a šírením drog v školskom prostredí
- vo výchove a vzdelávaní realizovať prvky výchovy k manželstvu, rodičovstvu a multikultúrnu výchovu
- realizovať projekty a aktivity na podporu a zvýšenie finančnej a čitateľskej gramotnosti
- uskutočňovať výchovu a vzdelávanie v súlade s princípmi a cieľmi stanovenými školským zákonom s dôrazom na rozvíjanie mravných, kultúrnych a národných hodnôt, vlastenectva a občianskej zodpovednosti; na rozvíjanie komunikácie v štátnom jazyku a na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti a tolerancie
- uplatňovať individuálny prístup k problémovým žiakom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- realizovať vyučovací proces s dôrazom na kariérové prepojenie s praxou
- preventívne pôsobiť na žiakov pri všetkých sociálnopatologických javov
Úlohy dané charakterom predmetu so stálou platnosťou počas školského roka DEJ
- vytvárať a prehlbovať národné a európske povedomie študentov, zachovať a rozvíjať národnú, jazykovú a kultúrnu identitu, vzťah ku kultúrnemu dedičstvu, vytvárať podmienky pre hlbšie porozumenie súčasných dejín
- zvyšovať záujem o dejiny prostredníctvom využívania moderných vyučovacích metód s využitím informačno-komunikačných technológií, inovatívnych metód a foriem, formou súťaží a projektov vzbudiť u žiakov hlbší záujem o históriu vlastného mesta, dediny a krajiny
- dosiahnuť, aby žiaci získali faktografické vedomosti, samostatne zhodnotili a pochopili historický vývoj, orientovali sa v historických mapách
- poznávať históriu Slovenska – jednotlivých regiónov, poznávať osobnosti v rôznych oblastiach života
- zorganizovať pre žiakov školy exkurziu do Technického múzea alebo Miklušovej väznice
- zorganizovať pre žiakov poznávací zájazd do Oswienčimu podľa záujmu
- zúčastniť sa prednášok spojených s dejepisným vyučovaním
OBN
- rozvíjať schopnosť využívať vedomosti, zručnosti, postoje, hodnotovú orientáciu na uskutočnenie a vykonávanie funkcií v práci, pri štúdiu, v osobnom a odbornom rozvoji jedinca, ako aj pri jeho aktívnom zapojení sa do spoločnosti, v budúcom uplatnení sa v pracovnom a mimopracovnom živote a v jeho ďalšom vzdelávaní
- sprostredkovať žiakom základné poznatky zo sociológie, práva, psychológie a ekonómie, viesť žiakov k tomu, aby mali vlastný názor na svet, spoločnosť, na život
- vo vyučovacom procese realizovať výchovu k manželstvu a rodičovstvu v súlade s Koncepciou výchovy k manželstvu a rodičovstvu
- viesť žiakov v duchu humanizmu a so vzdelávaním v oblasti ľudských práv v SR a predchádzania všetkých foriem diskriminácie, xenofóbie a rasizmu v súlade s Chartou základných ľudských práv a slobôd
- zapojiť žiakov školy do Olympiády ľudských práv, celoštátnej súťaže žiakov stredných škôl
- uskutočniť aktivitu k Medzinárodnému dňu tolerancie
ETV
- rozvíjať kľúčové kompetencie žiakov zamerané na rozvoj ich osobnosti, zdravý životný štýl, podporiť humánne hodnoty a motivovať pozitívne konanie žiakov, predchádzať prejavom intolerancie a zamerať sa na prevenciu a elimináciu rizikového správania
- osvojiť si prosociálne správanie, sebaovládanie a asertívne správanie, schopnosť komunikácie, pozitívne hodnotenie seba aj iných, podporovať tvorivosť a iniciatívu, schopnosť vyjadriť svoje city, záujem o globálne problémy spoločnosti a celkový osobnostný rozvoj
- preventívne výchovne pôsobiť pri prípadných prejavoch šikanovania, sexuálneho zneužívania, či prejavoch rasizmu
- dodržiavať Deklaráciu práv dieťaťa a Dohovor o právach dieťaťa
- objaviť identitu žiaka v interakcii s druhými
NAV
- zameriavať sa na pozitívne ovplyvnenie hodnotovej orientácie žiakov tak, aby sa z nich stali slušní ľudia s vysokým morálnym kreditom, ktorých hodnotová orientácia bude prínosom pre ich osobný a rodinný život i pre život spoločnosti
- postupne prijať vieru osobne a rozhodnúť sa podľa nej žiť
- poznať svoju vieru, napomáhať poznaniu viery, vieru sláviť
- liturgická výchova, vieru žiť – morálna formácia, vieru pretlmočiť do modlitby, učiť modlitbe
- katechéza zameraná na vlastnosti, cnosti, využívanie nadprirodzených prostriedkov a nájdenie povolania a poslania mladého človeka
- zapojiť žiakov školy do Biblickej olympiády a akcií arcidiecéznej charity
- zorganizovať pre žiakov školy prednášku na tému výchovy k manželstvu a rodičovstvu
Exkurzie, súťaže a aktivity klubu výchovných predmetov
MESIAC | ÚLOHA | PEDAGÓG |
november | Podujatie k Medzinárodnému dňu tolerancie | To |
december | Súťaž Expert geniality show | Kč |
január | Biblická olympiáda – školské kolo | Ha |
jún | Návšteva Miklušovej väznice alebo Technického múzea v rámci predmetu DEJ | Ha |
Členovia klubu výchovných predmetov navštevujú so žiakmi podujatia a akcie podľa ponuky mesta, zapájajú žiakov do aktivít arcidiecéznej charity.